教育学研究科レクチャーシリーズ第5回として、Bob Lingard カソリック大学教授・クイーンズランド大学名誉教授をお迎えし、下記の通り講演会を開催いたします。

グローバリゼーションが深化する今日、教育研究の方法論と理論の大きな見直しが求められています。この講演では、「空間」(Spatiality)という概念を用いて、グローバル化時代に対応した教育社会学・教育政策研究の在り方を提示します。

講演および質疑応答は英語で行われますが、逐次通訳(日本語)いたします。

参加人数を把握するため、事前申し込みをお願いします。下記「申込」をご参照ください。参加は無料です。皆様のご参加をお待ちしております。

日時2019年12⽉16⽇(月)15時00分〜17時00分
会場国際科学イノベーション棟5階 会議室a・b
https://www.saci.kyoto-u.ac.jp/access/
参加費無料
申込必要: 定員50名様
下記URLにアクセスしお申し込みください。
http://bit.ly/2JwpfaV
※人数によってはお断りする場合がありますのでご了承くださいませ。
申込締切2019年12月12日(木)17時
主催京都大学大学院教育学研究科 担当:高山 敬太 教授
講演者Professor Bob Lingard
https://education.uq.edu.au/profile/213/bob-lingard
https://www.acu.edu.au/research/our-research-institutes/institute-for-learning-sciences-and-teacher-education/our-people/professor-bob-lingard
題目Researching and theorising education policy situated in/against the changing spatialities of globalization
要旨This paper begins from two assumptions. The first is that as the empirical reality of what we research (here education policy and globalization) changes, so too must our theories and methodologies for doing policy sociology in education. The second assumption is that how we define the object of our research – here education policy – carries significant implications for how we research it. The paper briefly traces changes in the spatialities associated with globalization, including recent rises in nationalisms and ethno-nationalisms and the significance of these for methodological considerations. Globalization challenged methodological nationalism and its predication on the social/society as homologous with nation. More recent resurgence of nationalisms and ethno-nationalisms have challenged what might be seen as methodological globalism. Three case studies drawn from my recent research will be used to illustrate and think about this range of issues for policy sociology in education: the creation of national curriculum in Australia; the emergence of PISA for Schools; and the opt-out movement in New York State. Finally, the paper will consider the concept of ‘scalecraft’ as a recent addition to the policy literature and as an element of statecraft. This concept enables us to focus on the constitution of scale in policy, rather than simply using scale as a descriptive and analytical concept. Consideration will be given to whether this might be a way to think beyond the binary of methodological nationalism/methodological globalism and how how we might understand the continually changing spaces and scales associated with education policy.
お問い合わせグローバル教育展開オフィス
e-mail: globalevent(at)mail2.adm.kyoto-u.ac.jp (at)は@に置き換えて下さい。